Hallo clubbestuurder, Dat we met Tennis Vlaanderen, de tennis- en padelfederatie, de voorbije jaren enorm gegroeid zijn, is jou ongetwijfeld ook niet ontgaan. Al sinds de oprichting van de federatie in 1979 is een professionele organisatie en het serveren van een moderne dienstverlening naar onze leden en clubs onze hoofddoelstelling. Ook in de toekomst willen we hier verder op inzetten en nog beter voldoen aan de hedendaagse noden en context. Naar aanleiding van onder andere de grote instroom van padelclubs en -leden en het nieuwe sportdecreet vanaf 1/01/2023, zullen we bij Tennis Vlaanderen onze structuur verder professionaliseren:
- Alle bestuurders zullen vanaf nu via een benoemingsraad, i.p.v. het automatisch zetelen als gewestvoorzitter, benoemd worden. Op die manier zal Tennis Vlaanderen een sterk bestuurdersteam samenstellen met alle noodzakelijke competenties en evenwichten (o.a. verhouding man/vrouw en verhouding van de sporten tennis en padel).
- In functie van deze betere vertegenwoordiging van zowel tennis-, padel-, als combiclubs in het bestuursorgaan zal het bestuursorgaan bijkomend worden uitgebreid met een specifiek padelprofiel, dit naast de huidige bestuurders uit combiclubs die er al in zetelen.
- De Algemene Vergadering breiden we uit met 5 rechtstreekse verkozenen uit én door de clubs.
- Ter vervanging van het tennisparlement en de adviesorganen zal Tennis Vlaanderen een Tennisraad en een Padelraad met specialisten ter zake (eventueel ondersteund door werkgroepen) oprichten. De Tennisraad en Padelraad zijn elk binnen hun domein bevoegd voor alle sportieve beslissingen en worden eveneens benoemd via het benoemingscomité.
- De specifieke gewestelijke dienstverlening naar tennisclubs wordt stopgezet en wordt geïntegreerd in de professionele structuur op de hoofdzetel.
De grootste wijziging is ongetwijfeld de stopzetting van de gewestelijke dienstverlening voor de tennisclubs. Vanaf volgend seizoen zal je voor alle (aan-)vragen rond tornooien en interclub kunnen aankloppen bij de hoofdzetel of bij specialisten ter zake, in plaats van bij een lid van het gewestelijke comité. Over de concrete afspraken hierrond communiceren we met jullie nog meer de komende weken en maanden. Wat wel al zeker is: tot 1 april 2023 kan je als club nog steeds bij het gewestelijk comité en secretariaat terecht voor je vragen. Tennis Vlaanderen wil alle comitéleden alleszins reeds van harte danken voor hun jarenlange inzet, hun belangrijke bijdrage aan de groei van de tennis- en padelsport en de medewerking om de overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen. Dankzij deze bijsturingen smashen we Tennis Vlaanderen naar een hoger niveau, worden we een nog professionelere organisatie en serveren we een moderne dienstverlening om zo nog dichter bij clubs en leden te staan. Alle tennis- en padelleden kunnen zich immers (mits akkoord van de club) rechtstreeks kandidaat stellen voor het Bestuursorgaan, de Algemene Vergadering, de Tennisraad en/of de Padelraad. Alle clubs ontvangen de praktische info hierover uiterlijk 15 december 2022 via Clubmail Management. Leden zullen de info kunnen nalezen op de website. Wil je je graag kandidaat stellen? Dan ontvangen we je kandidatuur graag tegen 15 januari 2023. Op 1 april 2023 geven we het startschot van de operationele nieuwe werking (en neen, dat is geen aprilgrap). Tennis Vlaanderen |